Actuele oplichtingspraktijken.

Discussies over uiteenlopende onderwerpen gerelateerd met de Nederlandse "Verdien Geld" programma's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3940
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door Christina »

@ willy:

Heb nergens aan deelgenomen, klik niet op de mails maar blokkeer gelijk de afzender.
Denise
20 Euro
20 Euro
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jan 2014 00:57

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door Denise »

Het zijn wel veel ook diezelfde acties, maar niet via de gpt emails. Ik krijg ze nu ook veel op een oud email adres, dus toch van eerdere vergane gegane gpt's ben ik bang. Nu ook veel met .us
willy
1000 Euro
1000 Euro
Berichten: 2290
Lid geworden op: 17 jan 2014 13:12
Contacteer:

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door willy »

Ik kijg ook de indruk dat het mail adres wordt bestookt dat je opgeeft als je deelneemt maar dat ook je mail adres waarop je de actie ontvangt meegeleverd wordt, kreeg dergelijke mails een poos terug op twee mail-adressen
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door corinasjunk »

Hoe komen die criminelen aan mijn e-mailadres?

Dat kan op verschillende manieren. Spammers zoeken bijvoorbeeld met programma's het internet af op zoek naar e-mailadressen; daarom raden sommige experts het af om je e-mailadres ergens openbaar te plaatsen. Daarnaast worden bij hacks soms grote hoeveelheden e-mailadressen buitgemaakt en in de publiciteit gebracht. Zo werd in de herfst van 2013 de database van softwarebedrijf Adobe gehackt en werden 152 miljoen e-mailadressen samen met de bij Adobe gebruikte wachtwoorden online geplaatst.
(Via NOS.)

Daarnaast had het bedrijf waar ik werkte er ook veel last van, maar die mailadressen waren niet allemaal openbaar zichtbaar. Met 10.000+ medewerkers gebeurt het natuurlijk weleens dat iemand een mail stuurt die, al dan niet doorgestuurd, terechtkomt bij iemand met slechte bedoelingen (de ontvanger, of een hacker weet erin te komen). Vervolgens kregen eerst a.bakker, b.bakker, a.devries, b.devries, a.jansen, b.jansen, etc. spam, waarna iedereen het had. Want dat schijnen ze te testen, als ze het format hebben proberen ze veel voorkomende namen, daarvan meten ze de respons (en openen kan al respons zijn). Vervolgens proberen ze veel meer uit en hebben ze ook de groepen als all users te pakken... en dan heeft iedereen die spam van ze.

Dus mensen met een veelvoorkomende naam lopen ook meer risico. En als pietjepuk@hotmail bestaat, dan bestaat die wellicht ook @gmail...

Eigenlijk vraag ik mij af wat het nou oplevert, zal best wel wat zijn. Maar dat dat echt zoveel meer is dan je schuldgevoel... bizar!
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3940
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door Christina »

Even een waarschuwing: Koop niets bij Select Deals.


Hun aanbiedingen lijken te mooi om waar te zijn en dat is ook zo.


Kijk maar eens rond op deze pagina:

https://www.google.nl/search?q=select+d ... jVXo2ZgugK


Het bedrijf achter Select Deals is Toorn Media Group B.V. (1 persoon)

Volgens de gegevens van Google is dat bedrijf permanent gesloten.


Er zijn diverse mensen die hebben gemeld wél te hebben betaald voor een product maar het nooit geleverd hebben gekregen.

Via de klantenservice komt er ook geen antwoord meer.


Ze zouden volgens hun website een affiliatie programma hebben bij Trade Tracker maar daar zijn ze ook niet meer te vinden.

Het lijkt er dus sterk op dat Dhr. van Toorn nog even probeert zijn zakken te vullen.
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door corinasjunk »

Ik krijg de laatste dagen heel veel mails over een te betalen rekening of een te volgen verzonden bestelling. Eerst in het Nederlands en Engels, maar de laatste 10 allemaal in het Duits.
Afkomstig van Bol.com maar dan @verkopen.bol.com, een adres wat ze zelf niet gebruiken, panelwizard, de lokale schouwburg, eigenlijk van alles wat wel. Allemaal bedrijven waarvan ik normaliter ook mails ontvang en totaal anders dan die u hebt gewonnen mails van bv supermarkten. Enkel de tekst dat de bestelling onderweg met een link om deze te volgen, of het verzoek om een rekening te betalen via de bijgetikte link. Uiteraard links naar onbekende sites met een .de of .buitenland extensie, nooit .nl of .com terwijl er Nederlandse bedrijfsnamen worden gebruikt.
Ik krijg ze alleen op mijn privé mail, waarop ik mails ontvang van alle betrokken bedrijven. Gek genoeg niet op mijn gmail die ik voor GPT en onbelangrijkere nieuwsbrieven gebruik, waar ik dagelijks zeker 20 spammails mag verwelkomen.
Een voor mij "nieuw" type oplichting dus deze mails. Ik heb de meeste bedrijven ingelicht over deze mails, en ze doorgestuurd naar fraudehelpdesk, maar ze zijn natuurlijk niet zomaar uit de lucht. Oppassen dus!
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3940
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door Christina »

@ corinasjunk:

Ziet er naar uit dat ze je mailadres hebben gehackt.

Sturen rekening namens panelwizard? Dat kan dus niet he.

Kijk eens op https://haveibeenpwned.com/
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door corinasjunk »

Volgens die site ben ik niet gehackt, ook niet volgens die check van de politie. Gelukkig.
Malwarebytes had wel iets gevonden, maar sinds dat weg is en mijn wachtwoord is gewijzigd heb ik blijkbaar zelf 1 zo'n rare mail gestuurd naar iemand... hopelijk een na-effect want als ze de inlog hebben kunnen ze er niet meer bij..
Wel fijn dat je het mij even liet checken of ik gehackt ben!
Familie schijnt er ook al last van te hebben. Hopelijk verspreid het niet verder en is het nu wel de kop in gedrukt. Mocht iemand iets van mij krijgen... waarschuw me!
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3940
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door Christina »

@ corinasjunk:

Je familie heeft er wel last van.
Dus moet er toch iemand in je adressenbestand hebben gezeten.
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Actuele oplichtingspraktijken.

Bericht door corinasjunk »

Bedoelde dat ij ook mails krijgen namens de schouwburg enzo ;)
Plaats reactie