Oplichter Julian Hofstra

Discussies over uiteenlopende onderwerpen gerelateerd met de Nederlandse "Verdien Geld" programma's.
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door corinasjunk »

Christina schreef:Gut, dus als je autistisch bent mag je héél veel mensen en bedrijven oplichten.
Het lastige bij dit ehm... geval (mens of nog erger jongetje wil ik hem maar niet noemen) is dat hij minderjarig is, en daardoor geen 'passende' straf kan krijgen. Dat zijn brein in deze niche functioneert op het niveau wat iemand die er een doctoraat in heeft misschien nog maar net kan bevatten schijnt dan niet veel uit te maken.
Anderzijds, als hij autistisch is, dermate ernstig dat hij dit gedrag vertoont, zouden zijn ouders dit ook al jaaaaaaaaaren eerder gemerkt moeten hebben. Hij heeft blijkbaar een diagnose in het autistische spectrum en vrijwel alle kinderen worden vervolgens dan ook professioneel begeleid, in meer of mindere mate, om later zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Waarom heeft hij dat niet gehad? Dan zou de boel vroegtijdig opgespoord kunnen zijn, maar nee... Ik weet dus ook niet of alle schuld op Julian en zijn ouders is af te schuiven, hij had immers die zorg moeten krijgen en niet gehad (of toch geweigerd???) waardoor het alleen maar verder uit de hand is gelopen met hem.
Hij is autistisch met een hoog IQ, vaak gaat dat extra ten koste van het EQ. Emotioneel gezien kent hij waarschijnlijk zeer weinig gevoelens. Mensen geld afhandig maken zal hem nauwelijks 'gelukkig' maken, en hij zal al helemaal niet kunnen inbeelden hoe het voelt om opgelicht te worden. Als jij niet goed zou kunnen zien, zou je dan ook gestraft worden omdat je steeds tegen anderen en objecten aan botst? Eigenlijk is dat vergelijkbaar, autistisch of bijna blind, je mist beide een stukje waar je niets aan kunt doen, maar je kunt wel hulp zoeken, zoals een psycholoog of blindengeleidehond. In dat opzicht snap ik de uitspraak wel, hij kan er niets aan doen dat hij dat stukje mist. Echter, met wat hij wel kan, en overduidelijk gebruikt heeft voor zijn daden, functioneert hij op extreem hoog niveau en ik vind dat hij dan niet als minderjarige gestraft zou moeten worden.
En die lage straf, tja, zo werkt Nederland... als je 1 dag voor je 18e verjaardag met een gun de straat op gaat en met voorbedachte raden mensen met rood haar neerschiet kom je er met een lachertje van af, terwijl als je dat een dag later, op je 18e verjaardag, zou doen, je er veel zwaarder voor gestraft wordt. Want precies op je 18e verjaardag ben je zo veel beter in staat om de consequenties van je acties te ondergaan... natuurlijk.
Christina schreef:Ik hoop dat we Julian snel weer zien op het internet zodat hij alsnog de bak in kan.
Dat hoop ik met je mee, liefst over 2 jaar zodat hij dat gelijk extra lang kan.

Let wel: ik neem het niet op voor dit geval, ik bekijk het alleen van meerdere invalshoeken.
djd

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door djd »

Ik lees hier iets over autisme en een hoog IQ, maar dat wil niks zeggen. Zelf heb ik ook een vorm van autisme (licht) en redelijk hoog IQ, maar dat wil niet zeggen dat de kans dan groot is dat je geen probleem er mee hebt om iemand op te lichten. Ik denk dat het meer te maken heeft met karakter en hoe iemand in elkaar steekt. Julian moet gestraft om zijn daden en ik vind ook niet dat hij strafvermidering zou moeten kunnen krijgen omdat hij toevallig een vorm van autisme heeft. Het lijkt me ook sterk dat therapie zal helpen zodat hij het niet nog een keer doet, misschien op zijn hoogst iets verkleinen. Maar een duidelijke straf lijkt me een betere oplossing.
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3942
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door Christina »

@djd:

Had hij maar een flinke straf gekregen!

Hij heeft twee keer een paar weekjes gehad en verder alleen een enkelband en het verplicht volgen van therapie om van zijn gokverslaving af te komen.

Zelfs grote bedrijven heeft hij opgelicht.

Maar ja hij is minderjarig en komt er dus steeds weer al te makkelijk van af.

En die enkelband was hij nog trots op ook. :x
djd

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door djd »

Dan maar hopen dat hij snel meerderjarig is en weer de fout in gaat (die kans lijkt me vrij groot als je ziet wat hij allemaal gedaan heeft) en dan meteen gepakt wordt en jaren de bak in gaat.
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3942
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door Christina »

Klopt, maar we zijn het spoor een beetje bijster.

Hij zou nu in Lelystad zitten, IP onbekend.
djd

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door djd »

Misschien helpt het als we allemaal goed opletten wie de eigenaar is bij nieuwe spaarprogramma's of bij overnames van oude waarbij je iets verdachts opmerkt.
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3942
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door Christina »

Onze oude bekende is in Denemarken gepakt voor o.a. honderden telefoontjes naar hulpdiensten en privé personen.

Daarnaast loopt er een onderzoek naar grootschalige internet en telefoon oplichting in binnen en buitenland.

Hij is nu door Denemarken uitgeleverd aan Nederland.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/63532/ ... everd.html

Is niet minderjarig meer en zal dus deze keer volgens het volwassenen recht zijn straf gaan krijgen.
Denise
20 Euro
20 Euro
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2014 00:57

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door Denise »

behalve oplichting is hij nu dus nog raarder geworden :(
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3942
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Oplichter Julian Hofstra

Bericht door Christina »

Update:


https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/66027/ ... chter.html


Word tijd dat hij eens een poosje verdwijnt naar waar hij hoort. :x
Plaats reactie